محصولات و خدمات
  • مطالعات و عملیاتپی‌جویی،
  • تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک و بزرگ‌ مقیاس،
  • نمونه‌برداری به‌ منظور انجام آزمایش‌های آنالیز عنصری،
  • مطالعات امکان‌سنجی(تحلیل‌های فنی و اقتصادی)،
  • تصویربرداری‌هایپهپادی،
  • تهیه نقشه‌های توپوگرافی با استفاده از تصاویر هوایی،
  • طراحی شبکه نمونه‌برداری و انجام مطالعات ژئوشیمی،
  • حفاری ترانشه و چاهک،
  • حفاری‌های مغزه‌ای و پودری،
  • عملیات لاگینگ مغزه‌های حفاری.
معرفی

اکتشاف معدن، مجموعه متنوعی از علوم، فنون، روش‌ها و عملیاتی است که با مشخص کردن عیار، تناژ و هندسه کانسارها در سطح و زیر زمین، درنهایت به کشف منابع و ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی که دارای ارزش اقتصادی هستند منجر می‌شود.

اکتشاف کانسارها شامل سه مرحله اصلی پتانسیل‌یابی، اکتشاف مقدماتی و اکتشاف تفصیلی است.

این مراحل شامل فرآیندهای چون دورسنجی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی ساختاری، ژئوفیزیک، ژئوشیمی، عملیات ترانشه‌زنی مکانیکی، طراحی شبکه حفاری اولیه و بهینه‌سازی شبکه حفاری تکمیلی، عملیات حفاری پودری و مغزه‌ای، تلفیق داده‌های برداشت‌شده، ارزیابی فنی و اقتصادی و در نهایت مدل‌سازی و ارزیابی ذخایر معدنی می‌باشد.

از آنجایی ‌که مطالعات و عملیات فرآیندهای ذکر شده، پرهزینه هستند، برحسب نوع ماده معدنی هدف، لازم است مدیریت صحیحی بر اجرای فرآیندهای مذکور و به ‌منظور کشف ذخائر معدنی صورت پذیرد.

با توانایی و تشخیص مهندسان زمین‌شناس و اکتشاف گروه ایبکو، پیشبرد صحیح اهداف و عملیات‌ اکتشافی، به‌صورت کاملاً تخصصی صورت می‌پذیرد که نتیجه تلاش‌های این گروه، به ثبت تعداد قابل توجهی پهنه و محدوده معدنی و تهیه گزارش‌های و مدل‌های ذخیره برای آن‌ها منجر شده است.

حوزه‌های زمین‌شناسی و اکتشاف گروه ایبکو، در امر اکتشاف معادن فلزی و غیرفلزی و در راستای پیشبرد اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان، از کارشناسان متخصص صحرایی و دفتری که دارای تخصص‌های زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی ساختاری، چینه‌شناسی و فسیل‌شناسی، رسوب‌شناسی، ژئوشیمی و مهندسی اکتشاف هستند، بهره می‌برد.

علاوه بر منابع انسانی متخصص که بازوی قدرتمندی در پیشبرد اهداف اکتشافی هستند، حوزه مذکور در راستای اجرای عملیات اکتشافی، از تجهیزات مختلفی از جمله دستگاه‌های حفاری مغزه‌گیری مکانیکی، دستگاه‌های حفاری مغزه‌گیری پورتابل که توانایی حفاری در مناطق مرتفع و صعب‌العبور را بدون نیاز به راه‌سازی دارند، دستگاه‌های حفاری پودری دریل واگن، دستگاه‌های حفاری پودری راسل، خودروهای آفرود صحرایی، و نیز بیل‌های مکانیکی پیکور بهره می‌برد و با استفاده از توانایی‌های مذکور، موفقیت‌های شایان توجهی در محدوده‌های اکتشافی متعدد و طی سال‌های اخیر، به دست آورده است.

علاوه بر این، گروه ایبکو در زمینه پرورش نیروهای مستعد، برای تحقیق و توسعه در اکتشاف معادن سطحی و زیرسطحی و افزایش سطح علمی و کاربردی انجام عملیات‌ اکتشافی نیز فعالیت می‌نماید.

معدن
معدن